Leerlingenraad
Op Het Driespan hebben leerlingen een stem!
Onze leerlingenraad
De leerlingenraad heeft tot doel
- leerlingen mee te laten denken en praten over dingen die hen aangaan op school o.a. op het gebied van leefklimaat. (veiligheid en plezier)
- leerlingen leren wat er komt kijken bij een vergadering. (discussiëren en notuleren)
Inhoud:
- Wat verstaan we onder een leerlingenraad?
- Waarom een leerlingenraad
- Opzet en organisatie van een leerlingenraad
- samenstelling van de leerlingenraad / verkiezingen
- wat kan zoal op de agenda van de leerlingenraad komen?
- vergaderingen van de raad
- taken en bevoegdheden van de leerlingenraad
- wat doet de school met de uitkomsten van het overleg van de leerlingenraad?
- Wat verstaan we onder een leerlingenraad?
Een leerlingenraad is een groep van enthousiaste vertegenwoordigers gekozen uit en door de leerlingen van de school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school. In ons geval gaat het om leerlingen uit de groepen 6 t/m 8.
Het is belangrijk dat de school luistert naar wat leeft onder de leerlingen. De leerlingenraad praat daarom regelmatig met een vertegenwoordiger van de school over onderwerpen die voor allen van belang zijn.
- Waarom een leerlingenraad?
Het is voor de school goed te overdenken waarom we een leerlingenraad willen hebben. Waar is een leerlingenraad goed voor? Hierboven zijn al redenen omschreven die voldoende recht geven aan de leerlingenraad.
De verdere meerwaarde van een leerlingenraad:
- zij is het miniparlement van de minisamenleving school
- zij is het oefenterrein in democratie van de school
- zij organiseert zaken en brengt leven in de brouwerij vanuit een andere visie
- zij is het visitekaartje van de school
- zij is een minivakbond die de belangen van de leerlingen behartigt
- zij is een goed forum om problemen op school op te lossen
Korte opmerkingen:
ad. a) Het is belangrijk dat er op school open kan worden gepraat over ideeën en knelpunten. Als de inbreng van de leerlingen serieus wordt genomen, zal dat het functioneren van de leerlingen en van de school bevorderen.
ad. b) De samenhang met Actief Burgerschap in de school komt in een leerlingenraad duidelijk naar voren. De leerlingen leren zich uitdrukken en bekwamen in samenwerken, overleggen, onderhandelen, vertegenwoordigen en beïnvloeden. Sociale vaardigheden worden in de praktijk geoefend. Voorwaarde is weer dat er sprake moet zijn van een echte dialoog.
ad. c) Een actieve leerlingenraad zal geneigd zijn zich bezig te houden met buitenschoolse activiteiten. De leerlingen moeten worden geprikkeld ook hun mening te geven over de school als leergemeenschap
ad. d) Een open schoolklimaat met een goede interne communicatie ook richting leerlingen, is voor ouders en samenleving belangrijk en de school kan zich daarmee profileren. Voorwaarde is dat we de werkelijke interne invloed van de raad in het oog houden.
ad. e) Door leerlingen te zien als meedenkende partners en eigen standpunten goed te onderbouwen, moet de school er steeds voor zorgen, dat de leerlingenraad vooral vóór de school is en niet tégen de school.
ad. f) Een echte leerlingenraad mag ook problemen van leerlingen en klachten inbrengen. een leerlingenraad mag zich evenwel niet uitsluitend fixeren op klachten en problemen.
- Opzet en organisatie van een leerlingenraad
a. samenstelling van de leerlingenraad / verkiezingen
De leerlingenraad wordt gekozen door en uit de leerlingen van de groepen 6 t/m 8 met dien verstande, dat deze groepen in de leerlingenraad zijn vertegenwoordigd. Elke leerling kan zich kandidaat stellen.Alle leerlingen van deze groepen moeten hun stem uitbrengen.
De stemming gebeurt geheim.
Ieder jaar worden de verkiezingen in de eerste schoolmaand georganiseerd door twee stuurgroepleden met twee leerlingen uit de bovenbouw. Bij de verdeling van de zetels zorgen de groepsleerkrachten ervoor, dat er uit elke groep één afgevaardigde in de raad komt, zodat er 5 of 6 afgevaardigden zijn.
De leerlingen van de raad worden voor het eerste overleg door de directeur van de school uitvoerig geïnstrueerd over hun taken en verantwoordelijkheden. Zij ontvangen hierover een document en een mapje waarin agenda’s en verslagen kunnen worden bewaard. De directeur zit de leerlingenraad voor.
b. wat kan zoal op de agenda van de leerlingenraad komen?
De leerlingenraad is een platform voor leerlingen. De leerlingenraad is er om mee te denken, praten, overleggen, beslissen over wat er op school en in de klas gebeurt. De raad baseert zich daarbij op de ideeën, voorstellen, vragen, moeilijkheden en klachten van alle leerlingen.
Daarnaast bepaalt de school ( directie en leerkrachten) mede de agenda van de leerlingenraad. Dat houdt in dat er 2 bronnen zijn voor agendapunten:
- de leerlingen willen iets organiseren, willen klachten bespreekbaar maken enz.
- de school wil bijv. de mening van de leerlingen horen over hoe de zaken gaan en over geplande veranderingen.
De leerlingenraad moet actief aan de slag om de onderwerpen die de andere leerlingen belangrijk vinden, te inventariseren.
Thema’s voor de leerlingenraad kunnen bijv. zijn:
- praten over (de aanpassing van) schoolregels en er iets mee doen
- een schoolfeest (Sinterklaas, Kerstmis, eindfeest) mee organiseren
- de sfeer op school bespreken en verbeteren
- de tevredenheid over (veranderingen in) de manier van lesgeven bespreken
- praten over speeltoestellen en speelplaatsgebruik
- initiatief nemen voor een actie in het kader van Actief Burgerschap, bijv. een actie voor het milieu in en rond de school opzetten
De raad wordt geadviseerd geen individuele personen als onderwerp van gesprek te nemen.
c. vergaderingen van de raad
De leerlingenraad vergadert (minstens 4 x per jaar) onder schooltijd. De school stelt daarvoor een ruimte beschikbaar. De raad kan voor haar werkzaamheden gebruik maken van de telefoon, een computer en een kopieerapparaat van de school.
Deze bijeenkomsten worden voorgezeten door een vertegenwoordiger vanuit de school ( directeur)
Een korte agenda wordt door de voorzitter gemaakt. Deze zorgt ook voor een beknopt verslag.
Bij interne conflicten moet de voorzitter een (vertrouwens-) vertegenwoordiger vanuit de school inschakelen om tot een oplossing te komen. Dit wordt geleid door de directeur van de school.
d. taken en bevoegdheden van de leerlingenraad.
De leerlingenraad heeft een organisatorische en adviserende taak. De raad brengt de andere leerlingen op de hoogte van haar activiteiten.
De leerlingenraad mag bij school informatie vragen over zaken die met te school te maken hebben.
De leerlingenraad kan (ook op eigen initiatief) advies uitbrengen aan de school over zaken die specifiek voor de leerlingen van belang zijn.
De leerlingenraad kan initiatieven nemen voor de organisatie van activiteiten na goedkeuring van de school.
e. wat doet de school met de uitkomsten van het overleg van de leerlingenraad?
Na elke bijeenkomst van de leerlingenraad wordt een kort verslag gemaakt, waarin de besproken punten, voorstellen, afspraken e.d. staan (zie hierboven onder c), daarvan wordt verslag gedaan onder de leerlingen van groep 6 t/m 8 en alle teamleden. Dit verslag wordt ook op de website van de school geplaatst.
Het bij het overleg aanwezige teamlid/directeur bespreekt het overleg (verslag) tijdens het teamoverleg, waarna de teamleden eventuele besluiten nemen. Deze besluiten worden (met argumenten omkleed) na het teamoverleg aan de leerlingenraad meegedeeld.